ordinul ANPC 201/2022

In septembrie 2022 s-au publicat în monitorul oficial prevederile ordinului ANPC 201/2022 privind furnizarea de informații nutriționale la comercializarea produselor finite/mâncărurilor de către unitățile de restaurație colective.

Mai jos veți găsi toate detaliile relevante privind acest ordin.

Pentru mai multe detalii, vă stau la dispoziție: contact.

Conform comunicatului de presă din 12 noiembrie 2022, publicat pe situl ANPC, unitățile cu vânzare directă și/sau la distanță, cărora li se aplică prevederile Ordinului nr.201/2022, fără a se limita, sunt:
  • Restaurante (clasice, specializate, cantine-restaurant, cu autoservire etc.)
  • Braserii
  • Pizzerii
  • Berării
  • Baruri
  • Cafenele
  • Fast-food inclusiv drive-in
  • Unități tip bufet,rotiserii
  • Unități cofetărie, patiserie
  • Ceainării
  • Terase/grădini de vară
  • Unități pentru organizare evenimente
Initial termenul limită pentru aplicarea acestor măsuri a fost luna decembrie 2022, acest termen fiind prelungit ulterior până la data de 15 martie 2023.
Detaliile nutriționale se includ:
  • Pe meniu, suporturi la locul de desfacere/oferire a acestui/acestei produs/ mâncări
  • Pe suportul de vânzare la distanță
  • Pe eticheta de preț sau ambalajul de transport
  • Pe orice material publicitar
  • În cazul comercializării la distanță (livrări), informațiile trebuie să fie vizibile și înainte de finalizarea comenzii (pe website-ul propriu sau platforma unde se face comanda)
O explicație simplă: pe meniurile (print sau online), cât și pe alte materiale, vor trebui menționate, pentru fiecare fel de mâncare, detalii privind ingredientele, energia furnizată (kcal/kj), macronutrienții, dar și diverse alte detalii (precum grăsimile saturate, sodiul, zaharurile) în așa fel încât să se respecte prevederile art. 30 din Regulamentul UE nr. 1169/2011.

1. Contractul de confidențialitate.

Înainte să începem să lucrăm, opțional, putem semna un contract de confidențialitate, care va proteja dreptul intelectual asupra rețetelor dvs. sau altor informații sensibile. Vă asigur că pun preț pe natura informațiilor, înțeleg și respect modul în care funcționează industria horeca, motiv pentru care vă ofer această opțiune. În plus, după cum vă puteți imagina, un dietetician care lucrează în industrie deține oricum sute de rețete. Scopul meseriei de dietetician este de informare a populației și de optimizare a produsului finit oferit consumatorului, acolo unde se permite și se dorește acest lucru.

2. Formularea ofertei.

În urma unei discuții (telefonice sau pe viu), vom afla împreună de ce anume aveți nevoie, care este numărul de rețete, complexitatea și mărimea proiectului. Pe baza acestei discuții eu voi compune o ofertă de preț, o voi transmite în 24-48h, și voi oferi și un termen limită.

3. Livrabile.

La final veți primi un dosar cu toate rețetele calculate și toate informațiile necesare conform legii. La cere, pot comunica cu un designer pentru a găsi soluția optimă conform cerințelor Regulamentului UE 1169/2011. Nu aveți un designer și vă doriți un meniu nou? În echipă am și un designer cu experiență care cunoaște toate detaliile necesare pentru o livrare optimă și fără întârzieri. Conform Ordinului ANPC informațiile trebuie să fie disponibile și accesibile în două locuri, în funcție de specificul afacerii:
  • la locul de desfacere/oferire a mâncări (pentru restaurante cu servire la locație)
  • înainte de finalizarea comenzii (în cazul comercializării la distanță) - adică online, pe un website propriu
Din acest motiv am adus în echipă și un web designer care poate oferi o soluție la cheie afacerilor care își doresc și un site de prezentare cu toate detaliile cerute de lege.   Pentru mai multe detalii, vă invit să purtăm o discuție preliminară: contact.
Din perspectiva conducerii unei afaceri horeca, această decizie a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului poate să pară o povară și o cheltuială fără sens. Ei bine, dragi colaboratori, vă informez că nu este. Haideți să înțelegem împreună. Există 3 motive pentru care acest Ordin are sens:

1. Buna funcționare a afacerii horeca.

Această decizie va atrage (în timp) un segment de piață care a ajuns să se informeze cu privire la ingredientele și informațiile nutriționale ale alimentelor din comerț. Consumatorul vrea să știe ce mănâncă și ce dă mâncare familiei. Acele persoane (deobicei cu venit mediu spre înalt) evită să mai ia masa în oraș tocmai din lipsa transparenței cu privire la acest tip de informații. Acest segment de populație se află în creștere rapidă, și pentru a preveni o perioadă în viitor cu pierderi majore, este necesară atragerea acestui segment de piață sau cel puțin reducerea scepticismului față de produsele din oferta acestei industrii.

2. Sănătatea consumatorului, adică a noastră, ca și societate.

Ultimele decenii de cercetări științifice în domeniul nutriției au scos la iveală anumite adevăruri cu privire la unele ingrediente din industria alimentară. Spre exemplu: nitriții, folosiți în industria mezelurilor, sunt corelați cu un risc crescut de cancer de colon; grăsimile nesaturate trans, prezente în margarină și alte uleiuri vegetale parțial hidrogenate (folosite la creme, biscuiți etc), sunt corelate cu un risc crescut de boli cardiovasculare și demență de tip Alzheimer, fiind limitate strict prin lege, în țări precum Danemarca, încă din 2003; consumul de grăsimi saturate în exces (peste limita recomandată de WHO de 10% din necesarul energetic) se corelează cu dezvoltarea plăcilor de aterom și crește riscul de infarct și comoție cerebrală; sodiul în excesc poate cauza hipertensiunea arterială; consumul crescut de alimente cu o concentrație mare de purine, poate conduce la hiperuricemie și dezvoltarea gutei; un consumul crescut de zaharuri simple poate cauza carii dentare și alte probleme de sănătate (legate în special de flora bacteriană) Iată cum industria horeca (în colaborare cu dieteticienii din România), printr-un efort relativ minor, poate avea un efect benefic major asupra sănătății populației.

3. Corectitudinea jocului pe piețele alimentare și coeziunea ofertei.

Dacă producătorii de alimente sunt obligați, conform Regulamentului UE nr. 1169/2011, să menționeze detalii nutriționale pe ambalajele produselor lor, atunci este absolut normal și corect ca și unitățile care servesc mâncare gătită să ofere aceleași informații, scopul final fiind aceleași.
ro_RORomanian